Štefan Strážay
Narodil
sa 10. novembra 1940 v Igrame. Absolvoval ruský a slovenský jazyk na
Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pôsobil ako
stredoškolský profesor na Strednej ekonomickej škole v Poprade
(1964 – 1970), potom sa vrátil do Bratislavy do literárneho mesačníka
Slovenské pohľady (1970 – 1972). Do roku 2000 pracoval ako redaktor
a vedúci editor vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ. V súčasnosti
žije v Bratislave.
Od
prvej básnickej zbierky pútala Strážayova poézia
pozornosť svojou lyrickou osobitosťou, založenou na presnom pomenovaní
vecí a ich vzťahov a na diskrétnej, jemnej a často len
náznakovej výpovedi o vlastnej ľudskej situácii. Knižne debutoval básnickou zbierkou
Veciam
na stole (1966). Už pre túto knihu bolo charakteristické vecné až strohé vyjadrovanie,
zaznamenávanie zdanlivo nepoetických skutočností miestami hraničiace
s opisom neživých predmetov. V podobe lyrických skíc sa uňho
roztvárali tiché priestory ľudskej intimity - zdržanlivo podávané situácie
a rituály chlapčensky jemnej erotiky, významovo
zhodnotené veci, reálie a ich kontexty z každodennosti, bytu, domova,
prírody.
Plachosť
(zo zbierky Veciam na stole)
Nesmelo, s kôstkou
marhule
v hrdle
dotkneš sa miesta,
kde sedela,
nadýchneš
sa vzduchu,
ktorý ona
vydýchla.
Doznela
hudba
Z hlbín
jej vlasov;
dvoma
rukami
berieš
chlieb zo stola.
Mnohé básne
z tejto zbierky, ale aj z nasledujúcich kníh Úsvit, ale neurčitý (1971),
Sviatky (1974), Igram (1975) sú celkom krátke,
tvorí ich len niekoľko veršov. Jeho básne
majú zväčša podobu krátkych správ, miniatúrnych príbehov, lyrických zátiší či
aforistických výpovedí. Autor svoj svet vystužil motívmi matky, rodiska,
sociálneho osudu, vojnových reminiscencií.
ZĎALEKA (zo zbierky IGRAM)
V čistých
košeliach
odišli za robotou.
Vzali si so sebou
chlieb v novinách
a hrnčeky.
Aj bojazlivé úsmevy
a ruky.
Dom zostal.
Zďaleka sladký, zblízka
padá.
Prichádzajú listy.
Tých, čo píšu, už neuvidíme
ani zatvorenými
očami.
Ďalšia
charakteristická črta jeho poézie je osobná
ľudská prítomnosť v básni. Preto v jeho
poézii nachádzame zostrené, ale zväčša láskavé detaily ľudskej intimity, na pohľad nebadateľné, ale
o to cennejšie, zachytené často len v náznaku, ale zároveň
presne, bez zbytočných póz, štylizácií a pátosu, len s podtónom
smútku nad poznaním ľudských limitov.
SVET, KTORÝ SI VYMÝŠĽAM
(zo zbierky SVIATKY)
Svet, ktorý si vymýšľam
potme,
má veľa dažďa aj toľko svetla –
sú v ňom stromy, zomieranie, krásne oblohy
a mnoho vody –
svet, ktorý si vymýšľam
vo dne aj potme,
je vlastne tento istý svet,
ale bezo mňa.
O prítomnosť
človeka rozširuje Strážay svoj básnický pohľad
v ďalších knihách - Podhorany (1977), Palina (1979), Dvor (1981), a najmä
v zbierkach Malinovského 96 a Sestra
(obe 1985), hoci ani tu lyrické subjekty básní neprežívajú zložité
psychické stavy alebo konflikty.
Západ
slnka (zo zbierky Palina)
Na
rohu dvoch prázdnych ulíc
širokých
a dlhých ulíc
lúči
sa muž so ženou.
Tridsať,
štyridsať.
Je to
dlhé lúčenie. Nebo
klenie
sa nad nimi, obrovské,
špinavosivé. A všetko
je
zrátané dopredu –
Toľko
času na lásku,
toľko
času na klamstvo.
Už nič
na ilúziu.
smútok
je telesný.
V posledných
zbierkach (Elégia, 1989; December,
1990; Interiér, 1992) narástla Strážayova reflexívnosť až po žánrové susedstvo s esejou. Jednou
z najpozoruhodnejších zbierok v celom Strážayovom
diele je Interiér (1992), v ktorej schopnosťou usúvzťažňovať vonkajší svet neživých vecí s rozmermi
ľudskej psychiky dosahuje pozoruhodný estetický účinok.
Od
zmyslovo-zážitkového východiska prvých zbierok tak Strážay
dospel ku krajnej miere výrazového asketizmu, ktorý je posledným variantom jeho
spôsobu vyjadrenia pocitu neautentickosti ľudskej
existencie.
Natália
Sláviková, Andrea Štefková